Мої заходи

 


Участь у заході "Дерево життя"

"Дерево життя" -це метафора,що покликана нагадати нам про наші цінності та стосунки з іншими людьми та світом.
Участь в акції покликана допомогти усвідомити єдність усіх людей на планеті, важливість поваги до нашого спільного середовища проживання та зв'язків між дітьми України та дітьми з усього світу.Разом з соціально-психологічною службою та класними керівниками до акції долучилися учні 5-А,5-Б та 6-Б класу.

Учасники отримають сертифікати про участь англійською мовою. А їх роботи побачать на всіх континентах.


Тренінгове заняття для учнів 10 класів

Тема. Моє майбутнє.

Мета: формувати у учнів усвідомлення власної відповідальності за вибір майбутньої професії; формувати і зміцнювати позитивні ціннос­ті та переконання учнів стосовно майбутнього; вчити бачити свої реальні перспективи і можливості; виховувати риси позитивного цільного характеру для повноцінних міжособистісних стосунків та здорового життя; розвивати самопізнання, вміння планувати і досягати професійних цілей, раціонально використовувати час.

Обладнання: мультимедійний презентація, кольорові олівці, фломастери, плакат «Правила групової взаємодії», зображення веселки,  зображення горщика із золотом, стікери, циферблати годинника, умовні одиниці, валіза жовта, пам’ятка для учнів, молоточок, лоти, сертифікати.

Цільова аудиторія: учні 10 класу.

Форма проведення: тренінгове заняття.

Час: 1,5 -  2 години.

Структура тренінгу

 

 

Зміст заняття

 

 

Час

 

Необхідні  ресурси

1

Вступне слово психолога. Привітання.

10 - 15  хв

асоціативні картки

2

Прийняття правил групової взаємодії.

2 - 5 хв

плакат правил групової взаємодії

3

Очікування. Вправа «Веселка».

5-7 хв

зображення веселки, горщика із золотом, золотих монет, ручки

4

Вправа «Циферблат життя».

10 хв

циферблати годинника, вирізані з паперу

5

Ігрова вправа «Ланцюжок професій»

10 -15 хв

 

6

Мозкова атака.  «Що означає правильний вибір професії?»

10 хв

Результати проведеної діагностичної роботи представлені у вигляді карти професійної спрямованості для кожного учня

7

Вправа-енергізатор «Аукціон».

15   хв

Мультимедійна презентація, слайди з відповідними лотами, «у.о.»

8

Вправа - руханка «Мости».

5 хв

 

 

9

Вправа  «Реклама професії» 

15 – 20  хв

цьому олівці, фломастери, вирізки з журналів

10

Рефлексія

5 - 10 хв

зображення веселки, горщика із золотом, золотих монет, ручки, асоціативні картки

11

Підбиття підсумків. Вправа-гармонія  «Жовта валіза».

5-10 хв

жовта валіза, стікери двох видів

 

Хід тренінгового заняття

1. Вступне слово психолога. Привітання.

Мета: провести знайомство учасників групи. Створити умови для ефективної роботи.

Доброго дня всім вам! Встаньте, будь ласка, візьміться за руки, опустіть голови вниз. На рахунок три – підніміть голови  і разом побажайте: «Всім,                   всім — гарного дня!»

Учасники по-черзі називають свої імена додаючи фразу, яка починається зі слів: «Не хочеться хвалитися, але я дуже люблю ... і тому мрію стати                  великим ...». Виступи дітей.

Перед вами знаходяться асоціативні карти, з якими ми вже звикли працювати. Будь ласка оберіть дві картки, які вам сподобалися при відповіді на запитання  «Я - тепер» та «Я у майбутньому». Презентації дітей.

Я дуже вдячна вам за вашу щирість, відповіді.

Чи пам’ятаєте ви ким ви хотіли бути в дитинстві?

Чи змінилися ваші вибори?

Можливо є ті, хто ще не визначився зі своєю майбутньою професією? Що вам заважає? Чи я підтримка чи допомога вам потрібна? Відповіді дітей.

Тема побудови майбутньої професійної  та життєвої траєкторій надзвичайно важливі й актуальні.

Як ви вважаєте чому? Відповіді дітей.

Сьогодні наше заняття обіцяє бути цікавим і насиченим.

2. Прийняття правил групової взаємодії.

Мета: акцентувати увагу учасників на дотриманні правил роботи у групі.

Для подальшої роботи нам необхідно прийняти правила групової  взаємодії. Демонстрація плакату. Прийняття правил.

1)  Добровільність і активність. Якщо ви не хочете говорити або виконувати завдання –  ми вас не заставляємо. Слід наголосити, що лише будучи активним та ініціативним можна досягти успіхів і спробувати щось змінити.

2)  Чесність і правдивість. Не існує правильних і неправильних відповідей. Правильною є та відповідь, яка передає ваші думки, почуття, ставлення до чогось.

3)  Вміння слухати. Не перебивайте того, хто говорить, ні словом, ні жестом, ні мімікою – кожна людина хоче бути почутою.

4)  Таємність або конфіденційність. Усе, що тут відбувається, має стати нашою таємницею.

5)  «Тут і тепер». Говоримо  тільки по темі, не відволікаємося.

6)  Не оцінюйте, не давайте порад.

7)  Бути доброзичливими у ставленні до інших.

Які ще у вас є пропозиції щодо правил роботи? За потребою додаються ще правила.

Згодні прийняти ці? Приймаємо!

3. Очікування. Вправа «Веселка».

Мета: визначити сподівання та очікування учасників від роботи в групі.

Я хочу поговорити з вами про ваше майбутнє. Кожен  з вас погодиться, що вибір професії - дуже важливий і відповідальний крок. Негативні наслідки неправильно обраної професії стосуються як самої людини, так і всього суспільства в цілому.

Звичайно, успішний вибір майбутньої професії залежить від багатьох обставин життя молодої людини. Але провідну роль тут відіграє вміння правильно планувати своє життя, будувати життєвий прогноз, передбачати можливі наслідки власних рішень і вчинків.

Існує легенда, що в кінці веселки стоїть горщик із золотом, і кожному, хто його знайде, доля дарує щастя і багатство. Тож пригадайте, будь ласка, ті почуття, які охоплювали вас, коли ви заворожено вдивлялися в різнобарв’я веселки, яка створена сонцем і дощем для того, щоб радувати людей. А тепер подивіться на нашу веселку. Нехай ті місця, де вона опирається на обрій, позначають ваш сьогоднішній настрій та очікування від тренінгового заняття. Свої ж сподівання, будь ласка, запишіть на стікерах і прикріпіть до нашої веселки. Озвучте сподівання.

4. Вправа «Циферблат життя».

Мета: актуалізація проблеми професійного і життєвого самовизначення.

А зараз пропоную помалювати. На отриманих вами паперових циферблатах напишіть цифри, які позначатимуть не час, а роки вашого життя. Спочатку ми народились – ставимо цифру «0», потім росли, дорослішали – стрілка рухалась від цифри до цифри, і зараз зупинилася на позначці, рівній вашому нинішньому віку. Малюємо далі стільки позначок, скільки б хотіли років прожити. Проте не забувайте, що дуже головне не скільки ти прожив, а як ти це зробив. Якими ви бачите себе через 5 та 10 років? Продовжить фразу «Через 5(10) років я хочу бути…» Відповіді запишіть на зворотній стороні годинника. Отже, у кого які плани на майбутнє?

5.     Ігрова вправа «Ланцюжок професій».

Мета вправи: розвиток в учнів уміння виділяти загальне в різних видах трудової діяльності

Інструкція. Зараз ми по колу побудуємо «ланцюжок професій». Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чомусь  близьку до професії металурга, наприклад, кухар. Наступний - назве професію, близьку кухареві і т.д.

Важливо, щоб той, хто називає зміг пояснити, в чому схожість названих професій, наприклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами.

По ходу гри психолог іноді ставить уточнюючі питання: «У чому ж схожість вашої професії з тільки що названою?» Остаточне рішення про те, вдало названа професія чи ні, приймає група.

Обговорення. При обговоренні гри важливо звернути увагу учасників, що між різними професіями іноді виявляються найцікавіші подібності. Наприклад, на початку ланцюжка називаються професії, пов'язані з металообробкою (як у нашому прикладі), в середині - з автотранспортом, а в кінці - з балетом.

(Приклад подібного ланцюжка: металург - кухар – м’ясник - слюсар (теж рубає, але метал) - автослюсар - таксист - сатирик естрадний (теж "зуби заговорює") - артист драмтеатру - артист балету і т.д.)

Такі несподівані зв'язки між різними професіями свідчать про те, що тим людям, які обрали свій професійний шлях, не слід обмежуватися тільки одним вибором, адже важливо те, що шукає людина в одній (тільки в одній!) професії, може опинитися в інших, більш доступних.

6. Мозкова атака «Що означає правильний вибір професії?».

Що означає правильний вибір професії? Роздуми дітей.

Вибір – це взаємодія двох сторін: людини і спеціальності. Людина характеризується деякими індивідуальними особливостями, які проявляються: у її фізичному, інтелектуальному, соціальному розвитку, у можливостях, інтересах, схильності, характері, темпераменті.

Завдяки діагностичної роботи, яку проводили раніше, ми  визначали ваші схильності до професій, професійного середовища, ваші вподобання. (ДДО – М. Є. Климова; ОДАНІ – 2 (С.Я.Капіловська, Б.О.Федоришин); Опитувальник професійної спрямованості (ОПС)   Д. Голонда (модифікація В.В. Синявського, О.О. Яшишина))

Скажіть, будь ласка, чи завжди співпадають наші схильності із  нашими здібностями,  бажаннями? Так, дійсно не завжди. Нам не завжди подобаються ті види діяльності, які у нас найбільше виходять. У таких випадках вибір професії найбільш складний, адже необхідно вибирати, на що ж  орієнтуватися: на "хочу" або на "можу". Виступи дітей.

Дійсно  спеціальність висуває до людини певні вимоги: певного темпу виконання, лабільність, вміння переключатися з одного типу завдань на інший, тобто для неї характерні вимоги до психофізіологічних особливостей людини

Існують професії, для яких необхідна наявність вроджених якостей (наприклад, водієві - швидкість реакції, витривалість, гнучкість). У психології такі професії відносять до типу професій з абсолютною профпридатністю. А є професії, де відсутність необхідних якостей може компенсуватися мотивацією, досвідом людини, і ними  оволодіти  може практично будь-яка  здорова людина. Вони належать до групи відносної профпридатності.

7.  Вправа-енергізатор «Аукціон».

Мета: навчити робити правильний вибір, розпоряджатися своїм життям, часом, енергією, можливостями.

Не варто забувати про те, що дуже часто на нашому життєвому шляху зустрічаються альтернативи, серед яких ми повинні зробити вибір і, бажано, правильний. Тому переходимо до наступної вправи-енергізатора – «Аукціон».

Кожен із учасників отримує по 18 у.о. І, як юнаки можуть розпоряджатися своїм вибором, так і я даю вам змогу витрачати ці у.о. на те, що вам більш до вподоби. Отже, перед вами поставлена задача: «Витратити, або заощадити». Але пам’ятайте, перш ніж зробити свій вибір, двічі подумайте, проте і «задніх пасти» не треба, ви можете залишитись ні з чим. До вашої уваги 10 пар лотів.

1-а пара

Гарний, просторий будинок (1 у.о)

Нова суперсучасна модель авто(1 у.о)

2-а пара

Повністю оплачений

відпочинок будь-де на двох (2 у.о)

Повна гарантія того, що ви з майбутнім

чоловіком/дружиною проживете

щасливо все життя(2 у.о)

3-а пара

Ви станете популярним у вашій компанії протягом двох років

(2 у.о)

Один справжній друг на все

життя (2 у.о)

 

4-а пара

Гарна освіта (2 у.о)

Прибутковий бізнес (2 у.о)

5-а пара

Здорова сімя (3 у.о)

Всесвітня слава (3 у.о)

6-а пара

Змінити будь-яку рису вашої зовнішності (1 у.о)

Бути все життя задоволеним

собою (2 у.о)

7-а пара

Можливість робити все,

що забажаєте і коли забажаєте протягом 5 років (2 у.о)

Пошана і любов до вас тих,

кого ви цінуєте (2 у.о)

 

8-а пара

Чиста совість (2 у.о)

 

Вміння досягати успіху в усьому,

чого бажаєте (2 у.о)

9-а пара

Диво, здійснене заради людини, яку кохаєте (2 у.о)

Можливість знову пережити

будь-які події минулого(2 у.о)

10-а пара

Сім додаткових років життя

(3 у.о)

 

Щаслива старість (3 у.о)

 

 

 А тепер скажіть мені будь ласка, чи шкода вам того чого не придбали?

 Чи хотіли ви щось змінити?

Можете зробити наступний висновок: не треба поспішати з передчасними діями, проте в той же час, не треба зволікати.

8. Вправа - руханка «Мости».

Мета: показати перевагу конструктивної взаємодії.

Інженерні споруди для комунікацій — мости відіграють важливу функцію з’єднання, ми часто милуємося їхньою дивовижною формою.

Об’єднавшись у групи по дві особи, пофантазуємо та побудуємо свій неповторний міст. Група з 4, 6, 8  чоловік будує новий міст.

Нарешті побудуємо Міст майбутнього всі разом.

Чого вчить нас ця вправа? Обговорення.

Висновки. Вміння будувати мости – це вміння налагоджувати комунікації з людьми, вміння спілкуватися та бути толерантними.

9. Вправа  «Реклама професії».

Мета: зробити вибір професії більш усвідомленим, розвивати навички групової взаємодії.

Протягом 2 – 3 хвилин вам необхідно об’єднатися в групи, якщо вибір вашої професії співпадає з однолітками. Якщо ви якщо ні, вам пропонується по-працюють самостійно. Завдання:  зробити рекламу своєї професії у вигляді заставки на телебаченні, або як рекламний щит. Реклама повинна містити:   символ професії;  девіз; особливості, які відрізняють її від інших.

Ви можете використати при цьому олівці, фломастери, вирізки з журналів і Вашу фантазію.

Обговорення.

Які почуття у Вас викликало це завдання?

Чим відрізняються Ваші професії?

Назвіть, чим вони схожі між собою?

З якою метою виконувалася ця вправа?

10. Рефлексія.

Повернемося до нашої веселки. Віднайдіть очима те місце, де вона ховається за обрій. Там знаходиться горщик із золотом, про який нам розповідає легенда. Отже, якщо ваші очікування щодо тренінгу здійснилися, то помістіть до горщика із золотом золоті стікери у вигляді монет з очікуваннями з веселки.  Якщо ваші очікування не здійснилися, то залиште їх на веселці. Прокоментуйте.

Повернемося до наших карток, оберіть по одній картці, яка характеризувала б ваш настрій на сьогоднішній день. Презентації дітей.

 

11. Підбиття підсумків. Вправа-гармонія  «Жовта валіза».

Мета: одержання зворотного зв’язку від групи, підвищення само оцінювання, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.

От і наближається до логічного завершення наше тренінгове заняття.  Я дякую всім за те, що були активними,  цікавими та захопливими. І на останок в нас лишилася маленька вправа – гармонія, яка носить назву «Жовта валіза». Чому жовта? Жовтий – колір сонця, позитивного настрою та відмінного  самопочуття. І саме в цю, наповнену приємними почуттями валізу, ми з вами поскладаємо все, що знадобиться нам в майбутньому. Тому на стікерах зазначте це.  А щоб згадувати нашу зустріч було приємно, давайте кожен напишемо теплі побажання або враження від заняття.

Будуючи своє майбутнє, я хочу щоб ваші людські якості, професійні та особистісні риси тільки зміцнювалися, розвивалися, вдосконалювалися. Прийде   той день, коли необхідно буде обрати своє майбутнє. Хочеться, що ваші вчинки були виваженими.

Наприкінці нашої зустрічі, мені хотілося б згадати один крилатий латинський вираз: «Я зробив усе, що міг, нехай хто може, зробить краще». Нехай це стане кредом вашого життя і керівництвом до щасливого майбутнього.

Я дякую вам всім за увагу та співпрацю. Впевнена, що всі ми сьогодні заслуговуємо на гучні дружні оплески.

Пам’ятка «Як обрати майбутню професію?»

Вибираючи свою майбутню професію, запам'ятай:

1.Вибір професії - важливий крок у житті кожної людини, тому роби його усвідомлено, враховуючи свої схильності та здібності.

2. Розділяй професії на хороші та погані, цікаві й нецікаві, важкі й легкі.

3.Все залежить не від професії, а від  твого ставлення до неї.

4.Не вибирай професію "за компанію" разом зі своїми друзями. Пам’ятай: те, що підходить твоєму  другові, може не підійти тобі.

5.Радься з батьками, друзям                                   и, вчителями, але, беручи кінцеве рішення, прислухайся до своїх бажань та потреб.

6.Запам’ятай, що світ професій набагато більший  кількості шкільних предметів.

7.Не вибирай професію на підставі свого улюбленого предмета у школі або ставлення до вчителя.

8.Збирай як можна більше інформації про різні професії.

9.Вивчай самого себе, май чітке уявлення про свої інтереси та схильності.

10.Уточни, чи є на ринку праці попит на обрану тобою професію.

11.Найди можливість поспілкуватися з представниками обраної тобою професії.

12.Якщо ти невдало обрав професію, пам'ятай, що її можна змінити у будь-якому віці. Для цього потрібно мати лише бажання.

 

 

                                                      Батьківські збори

Тема: Адаптація учнів 5-х класів до умов навчання в основній школі

 Мета та завдання: залучити батьків до співпраці для покращення і полегшення адаптаційного періоду в учнів 5-х класів; встановлення «партнерських» відносин з батьками у навчально-виховному процесі.

Обладнання: кольорові стікери, Квітку бажань»

 

Хід батьківських зборів

I. ВСТУП

 – Шановні батьки, вітаю вас на сьогоднішній зустрічі, я рада, що ви прийшли до мене в гості.

 

1.     Що таке адаптація п’ятикласника?

Вправа «Не хочу хвалитися, але я…»

Мета: розвивати уміння стислої самопрезентації.

Хід вправи: кожен з учасників має назвати своє ім’я і продовжити фразу «Не хочу хвалитися, але я…», розповівши про себе щось цікаве.

 

*Виступ кожного з присутніх.

 

- Скажіть будь ласка, шановні батьки, чи легко вам було почати розповідь про себе? Чи були у вас якісь труднощі?

 

*Обговорення питання.

На першому занятті  з новим класним керівником учні, вже 5-го класу, теж будуть відчувати невпевненість та сором’язливість. Все це пов’язане з початком адаптаційного періоду в 5-му класі. Що ж це за період такий і що означає сама адаптація? Розгляньте зображення на дошці.

 

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Будь-які зміни в житті і діяльності дитини викликають специфічні проблеми. Ці проблеми не є критичними, якщо знати, як з ними боротися. Коли дитина переходить в 5 клас  - її звичне життя змінюється. Умови навчання, які змінилися, ставлять більш складні завдання інтелектуального і особистісного розвитку. Процес звикання до цих нових умов навчального середовища, шкільних вимог і порядків, нового оточення, нових умов життя пояснюється як адаптація. Адже адаптування дитини відбувається не тільки до нової соціальної ролі, а в першу чергу до особливостей засвоєння знань в нових умовах.

2.     Умови шкільного успіху й гармонійного навчання в 5-му класі.

Для того щоб адаптація дитини пройшла успішно, необхідно приділяти їй достатню кількість уваги, попри «запари» на роботі, постійну зайнятість хатніми справами та іншим. Давайте з вами розглянемо, які ж є умови успіху й гармонії у навчанні для БАТЬКІВ п’ятикласника. Адже саме вам необхідно створити ці умови для успішного й гармонійного розвитку дитини. Зверніть увагу на дошку.

*На дошці представлені картки.

·        Безумовне прийняття дитини, незважаючи на невдачі.

·        Прояв батьками інтересу до шкільного життя дитини.

·        Надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація обґрунтованого контролю за її навчальною діяльністю.

·        Знайомтесь і підтримуйте стосунки з новими вчителями та однокласниками дитини.

·        Не допускайте фізичних засобів впливу, залякування, критики в адресу дитини, особливо в присутності інших.

·        Заохочуйте дитину, і не тільки за успіхи у навчанні.

·        Розвивайте самоконтроль, самооцінку й самодостатність дитини.

·        Враховуйте самопочуття дитини під час адаптації. Не всі діти швидко звикають до нових умов. Через такі переживання у дитини може погіршуватися самопочуття.

*Обговорення з батьками значущості кожного пункту.

- Хочу запропонувати вам, шановні батьки, стати учасниками ситуацій коли дитині на шляху трапляються проблеми адаптації. (На декількох картках записані проблемні ситуації. Один учасник консультації витягує навмання картку, зачитує умову та пояснює як би він повів себе в даній ситуації. Інші учасники уважно вислуховують, після чого можуть доповнити відповідь, погодитись або не погодитись з нею, в останньому випадку необхідно пояснити власну думку).

*Батьки (декілька з присутніх) по бажанню беруть учать у даному завданні.

*Проблемні ситуації, записані на картках.

·        Ваша дитина мала високі успіхи у початковій школі. Її рівень знань був високим. Перейшовши до 5-го класу її оцінки значно погіршилися.

·        Ваша дитина, останнім часом, стала емоційно напружена. Нічого не розповідає про шкільне життя, навчання, нових вчителів, друзів.

·        Ви помітили, що ваша дитина приділяє мало часу домашнім завданням. Часто «сидить в телефоні/комп’ютері», спілкується з друзями, про яких ви нічого не знаєте.

·        Що ускладнює адаптацію дитини до нових умов навчання?

 

Перейшовши до 5-го класу, дитини пізнає багато нового і цікавого. Іноді нове може ускладнити навчальний процес. Що ж це може бути?

 

§  Нові педагоги. Протиріччя та неузгодженість різних вчителів. До дитини вперше ставлять так багато вимог. Для успішної адаптації, дитина повинна навчитися враховувати ці вимоги, співвідносити їх одне з одним, долати пов’язані з цим труднощі, тому що ці вміння необхідні у дорослому житті.

§  Потік інформації. На п’ятикласника порушується потік інформації, насичений незрозумілими ще словами та термінами. Вихід з цієї ситуації простий. Поясніть дитині, що нерозуміння слів, якоїсь інформації – це кроки до нерозуміння шкільного матеріалу, в результаті чого знизиться успішність дитини. Щоб цього не допустити, з’ясовуйте, що дитині важко вдається і намагайтеся пояснити ту чи іншу інформацію чи терміни. Надійними помічниками для вас стануть словники та інтернет.

§  Де моя добра Ірина Анатоліївна? У п’ятому класі багато учнів відчувають самотність, через відсутність улюбленої вчительки молодших класів, ще й класному керівнику часто не вистачає часу приділяти увагу в тій же мірі. Батьки в цьому випадку мають розуміти, що це все природні переживання необхідні для розвитку дитини, бо вони допомагають дорослішати.

§  Лінь чи інші причини небажання вчитися?

Ваша дитина почала приносити зі школи погані оцінки і пояснює це тим, що їй тяжко, раніше було краще. НЕ ПІДТРИМУЙТЕ ЦИХ РОЗМОВ!!! Краще з’ясуйте разом чому дитина не хоче вчитися. Більшість батьків вважають, що в основі небажання вчитися лежить лінь дитини, але чи насправді це так? Ваша дитина постійно зайнята своїм хобі, чи охоче допомагає вам по господарству? То думки,  що дитина лінива, можете сміливо викидати з голови.  В чому ж причина небажання вчитися, якщо не в ліні?

Панічний страх невдач

Об’єктивні труднощі

Бажання привернути цвагу

 

Для того, щоб краще розуміти свою дитину, причини її успіхів та невдач, в першу чергу необхідно проводити більше часу разом. Радійте разом з дитино, сумуйте разом з нею, але ніколи не карайте її за погані оцінки! Це може викликати лише негативне ставлення до шкільних предметів.

 

Вчитель: – Зазвичай протягом дня в батьків ні на що не вистачає часу, і вони обмежуються проханнями або наказами: «зроби», «не забудь», «поправ». «Питання під подушкою» допоможуть почати відверту розмову із сином або дочкою й дізнатися про дитину багато нового. Перед тим як сказати дитині: «На добраніч», поставте їй одне-два питання із цього списку:

Про що ти мрієш? Твій найкращий спогад за сьогодні?

Хто твій герой і чому? Як би ти змалював свою сім'ю?

 Якби ти міг щось змінити в собі, що б ти змінив?

 За що ти собою найбільш пишаєшся?

 Хто найдобріша людина у твоєму оточенні? Чому?

Що найбільше тобі подобається у твоєму найкращому другові?

Яку одну річ ти б хотів навчитися робити добре?

 Якщо б ти був твариною, то якою саме й чому?

Якщо нещодавно хтось несправедливо ображав тебе, як ти реагував? Чи ти знаєш когось, хто зараз переживає тяжкі часи?

Як ти можеш йому допомогти?

Розкажи про подію, коли тобі стало страшно. Якщо б тобі дозволили залишити в себе лише одну річ із тих, що ти зараз маєш, яку б ти обрав?

 Кого б ти назвав по-справжньому успішною людиною? Чому?

 У які моменти ти відчуваєш, що дорослі тебе не розуміють?

 Назви три слова, які найточніше характеризують тебе.

Що тебе злить? За що ти хотів би подякувати?

Кому ти найбільше вдячний?

 Найвеселіша подія, яка трапилася з тобою сьогодні?

 Яку одну річ ти зможеш зробити сьогодні краще, ніж учора?

 

Робота з «Квіткою бажань»

 – Прошу вас, батьки, поглянути на квітку бажань, яку ми створили на годині спілкування, знайти пелюстку з бажанням своєї дитини. Тоді на паперових пелюстках запишіть свої бажання, прикріпіть їх до квітки. Діти дуже чекають наступного дня, щоб прочитати повідомлення від найрідніших.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ваша дитина мала високі успіхи у початковій школі. Її рівень знань був високим. Перейшовши до 5-го класу її оцінки значно погіршилися.

 

 

 

Ваша дитина, останнім часом, стала емоційно напружена. Нічого не розповідає про шкільне життя, навчання, нових вчителів, друзів.

 

 

 

 

 

Ви помітили, що ваша дитина приділяє мало часу домашнім завданням. Часто «сидить в телефоні/комп’ютері», спілкується з друзями, про яких ви нічого не знаєте.

 

 

 

 

Матеріали з Психолого-педагогічного консиліуму

“Адаптація учнів 5-го класу до умов навчання в основній школі”

 

Потрібно знати кожну дитину,

знати її силу і слабкості,

 розуміти її думки, переживання,

 бережно доторкнктися до її серця.

В.О.Сухомлинський

 

Порядок денний

1.  Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі.

 

2.  Цілісний портрет 5-А та 5- Б, 5-В, класів

Класні керівники

 

3.  Психологічна діагностика адаптації п’ятикласників.

Практичний психолог Федорова А.В.

4.  Перші кроки до порозуміння.

 

5.  Рішення психолого-педагогічного консиліуму.

 

 

Вступне слово

Протягом багатьох років існує проблема переходу із початкової школи до основної. Правильно організована робота над цією проблемою – запорука успішного навчання дітей в школі.Тому традиційним в нашій школі став психолого-педагогічний консиліум з адаптації п’ятикласників до навчання в середній школі.

Мета нашої зустрічі–забезпечення координації дій всіх учасників навчальної діяльності  для успішного проходження процесу адаптації п’ятикласників в нових умовах навчання.

Щоб реалізувати мету, потрібно виконати такі завдання:

·        виявити дітей, які мають труднощі в адаптації;

·        визначити характер та причину труднощів  у кожному окремому випадку;

·        розробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблем адаптації.

Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів

до навчання в основній школі.

Перехід від початкової школи до середньої – процес непростий як із фізіологічного, так і з психологічного погляду. П’ятикласники проходять так званий процес адаптації. Адаптація учнів – це пристосування учнів до систематичного організованого навчання в школі, що характеризується повноцінною соціалізацією, гармонійним розвитком учнів, успішністю в навчанні

Період адаптації учнів 5 класів до навчання є одним із найважчих періодів шкільного життя.Від першої вчительки, яку діти сприймають як «другу маму», має відбутися перехід до викладання предметів різними фахівцями. За 3-4 роки дитина уже звикла до певного стилю спілкування, пристосувалася до вимог однієї людини. Тепер протягом дня у 5 класі він має справу з  різними педагогами, які відрізняються індивідуальними особливостями поведінки, рівнем вимог, оцінювання тощо.У розкладі з’явились назви незнайомих предметів. І найголовніше – кожний предмет веде новий вчитель. Все це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра. Ще однією особливістю що веде до порушеня процесу адаптації є те що, перехід учнів з початкової до середньої школи збігається у часі з віковою кризою, а саме переходом від дитинства до підліткового віку.

Діти із сильною нервовою системою, швидким перебігом психічних процесів такі зміни сприймають природно, чого не скажеш про уповільнених, уразливих, некомунікабельних. Вони можуть не сприймати пояснень у незвичній для них манері і бурхливо реагувати на незнайомі інтонації; важко пристосовуватися до нових вимог. Це врешті негативно відображається на настрої, якості засвоєння інформації, взаєминах з оточенням.

Труднощі  так само пов’язані з організацією життя в школі в цілому:

·        стан дітей в цей період з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю;

·        зниженням інтересу до навчання та його результатами;

·        зниженням самооцінки;

·        високим рівнем ситуативної тривожності.

Це означає, що збільшується число дітей, що зазнають значних труднощів при навчанні та адаптації до нових умов організації навчального процесу. Для них особливо важлива правильна організація адаптаційного періоду при переході з початкової школи в середню ланку.Відхилення від процесу пристосування до умов навчання пов’язують з поняттям дезадаптація.

Дезадаптація учнів — це порушення процесу пристосування учнів до нових умов навчання, що характеризується зниженням успішності в навчанні, неадекватною поведінкою учнів, заниженням самооцінки, підвищеним рівнем тривожності.

 Ознаки дезадаптації:

1.  Втомлений вигляд дитини.

2.  Небажання дитини ділитися своїми враженнями про шкільне життя або негативні відгуки про школу.

3.  Відсутність мотивації до навчання.

4.  Високий рівень тривожності.

Ознаки успішної адаптації:  

·        висока мотивація до навчання;

·        задоволення  дитини процесом навчання;

·        дитина легко справляється з програмою;

·        самостійність дитини при виконанні нею навчальних завдань, готовність вдатися до допомоги дорослого лише після спроб виконати завдання самому;

·        задоволення міжособистісними стосунками з однокласниками і вчителем.

Але ж і ми, вчителі, також проходимо період адаптації: нам потрібно запам’ятати нових учнів, вивчити їхні особливості, переключитися на роботу з п’ятикласниками, враховуючи основні психологічні особливості дітей цього віку. І чим швидше ми, вчителі, і учні, знайдемо ті спільні шляхи, тим швидше та успішніше  пройде адаптація в учнів 5-го класу.

Для вивчення стану адаптації п’ятикласників було проведено такі заходи:

1.  Діагностика адаптації учнів.

2.  Відвідування уроків.

3.  Індивідуальне й групове консультування.

4.  Корекційно-розвивальні заняття .

5.  Класні години як для п’ятикласників, так і для батьків (онлайн).

Відвідавши уроки в двох п’ятих класах, адміністрацією школи було встановлено, що діти на уроках активні, старанно працюють, мають навики роботи в групах. Спостерігається їхнє бажання бути оціненим новим вчителем.

 Педагоги вживають необхідних заходів для успішної адаптації учнів в середній ланці освіти. На уроках панує атмосфера доброзичливості, яка гармонійно поєднується з вимогами вчителя. Вчителі-предметники в основному використовують інтерактивні методи навчання, які дають можливість п’ятикласникам мати власну думку, бути активними учасниками навчальної діяльності.

Скоординована робота всіх учасників навчальної діяльності сприяла успішній адаптації п’ятикласників. Про це свідчать і результати навчальної діяльності учнів за перший семестр. Проте були виявлені учні, які вимагають окремої уваги. За цими учнями в співпраці із класними керівниками проводилося спостереження. Соціальний педагог та практичний психолог проводили з ними індивідуальні заняття.

Із виступу класних керівників

У 5-А   сформований колектив зі своїми традиціями і особливостями. Діти добрі, щирі, співчутливі.  У класі є яскраво виражений лідер. Більшість учнів дуже активні на уроках. Клас дружний та цікавий. Завжди допомагають одне одному, переживають за клас. Це і є сильною стороною класу.

Учні класу досягли гарних результатів у навчанні. Спостерігається дуже незначна різниця між результатами досягнень за четвертий клас і результатами за перший семестр. Три учні мають результати високого рівня. Є значний потенціал учнів, які в майбутньому ще себе проявлять.

У 5-б класі навчається 25 учнів.

Клас вікової норми, всі діти здорові. Діти мають хороші здібності до навчання, проте не використовують їх в повній мірі. Двоє учнів мають високий рівень успішності, проте є учні, які мають лише одну “9”. Учнів з початковим рівнем навчальних досягнень у класі немає.

Загалом стосунки у класі товариські, толерантні, приятельські. В колективі спостерігається боротьба за лідерство, діти привикають один до одного. Колектив класу діяльний, живий, енергійний, діти можуть організувати самостійно справи. Це і є сильною стороною класу. Спілкування в класі позитивне, відкрите. У класі панує доброзичлива атмосфера. Діти виховані, привітні, культурні, добрі. Клас ініціативний, іноді занадто активний, тому робота з класним колективом не завжди легка, але цікава.

Із виступу психолога НВК 26

З метою вивчення адаптаційного процесу учнів 5-их класів були використанідіагностичні методики  та ознайомлення з результатами  проведенних психодіагностичних досліджень адаптації учнів 5-их класів до навчання в середній школі:

 

        РІШЕННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО КОНСИЛІУМУ

 

1.  Заступникам директора з навчально-виховної роботи, заступнику директора з виховної роботи, вчителям-предметникам забезпечити наступність вимог до учнів під час переходу до основної школи шляхом взаємного відвідування уроків.

2.  Вчителям -предметникам:

·        враховувати вікові особливості дітей молодшого підлітко­вого віку у навчально-виховному процесі;

·        створювати ситуацію успіху дитини;

·        дотримуватись критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи та здійснити порівняльний аналіз вимог в основній школі;

·        дотримуватися норм домашніх завдань, диференціювати завдання на всіх етапах уроку, регулярно проводити фізкультхвилинки.

3.  Вчителям початкових класів:

·        розвивати навчально-організаційні вміння і навички;

·        працювати над розвитком зв’язного мовлення учнів, логічного мислення;

·        активізувати роботу на розвиток концентрації та обсягу уваги.

4.  Соціальному педагогу та психологу школи:

·        проводити індивідуально-корекційні заняття з учнями, які мають ознаки дезадаптації.

 Здійснення спостережень за емоційним станом учнів під час освітнього процесу;

·        соціометрика дослідження (вивчення взаємовідносин між учнями в класі, психологічної атмосфери в колективі, визначення статусу кожного учня)

·        проведення опитувальника “Ставлення до навчальних предметів за методикою Левченка”, що дає змогу виявити “проблемні” предмети, які можуть викликати дезадаптацію;

·        проективна методика “Дерево” за м-кою Д. Лампена, яка спрямована на дослідження адаптації.

Результати проведення психодіагностичних досліджень адаптації учнів 5-их класів до навчання в середній школі:

·        соціометричний статус 5-Б класу: високий статус – 11 (52%), низький статус – 10 (47%) із них 2 учнів ізольовані;

·        соціометричний статус 5–А класу: високий соціометричний статус – 7 учнів (38%), низький соціометричний статус – 11 учнів (61%), із них 1 учень.

За результатами проведеного опитувальника “Ставлення до навчальних предметів” у 5–А класі немає жодногопредмету, який викликає відторгнення або неприйняття. Найбільше позитивних виборів отримали такі навчальні предмети: математика, історія, англійська мова, образотворче мистецтво, фізкультура, трудове навчання, інформатика.

У 5–Б класі також немає предметів, що викликають неприйняття з боку учнів. Найбільше позитивних виборів отримали такі навчальні предмети: українська мова, українська література, математика, трудове навчання, природознавство, основи здоров’я, музика, зарубіжна література, малювання, інформатика, фізкультура.

Результати проведення проективної методики:

5–А клас

адаптовні – 15 (83%)

ознаки дезадаптації – 3 (16%)

5–Б клас

адаптовні – 20 (95%)

ознаки дезадаптації – 1 (4%)

Результати дослідження:

Класи

Адаптовані

З ознаками дезадаптації

5–А (18 учнів)

14 учнів (77%)

4 учнів (22%)

5–Б (21 учень)

18 учнів (85%)

3 учнів (14%)

5–ті класи (39 учнів)

32 учні (82%)

7 учнів (17%)

Отже, виявлено 7 учнів з ознаками дезадаптації, які потребують додаткової уваги вчителів та психолога. Адаптація п’ятикласників відбувається у межах норми. Учнів, які мають ознаки дезадаптації необхідно залучати до групових форм роботи, стимулювати будь-які досягнення, створювати ситуації успіху, піднімати самооцінку. Здійснювати індивідуальний підхід у роботі з учнями. Створювати умови для комфортного перебування учнів у класному колективі.

Перші кроки до порозуміння. Обмін враженнями вчителів-предметників.

 

1.  Враження про клас в цілому?

ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями?

2.  В чому полягають основні труднощі в роботі з цим класом?

3.  Шляхи подолання труднощів.

4.  Назвіть сильні та слабкі сторони класу. Як, на вашу думку, можна

 Зміцнювати  та розвивати позитивні сторони?

6.  Що в житті цього класу здається вам незрозумілим?

РІШЕННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНОГО КОНСИЛІУМУ

 

3.  Заступникам директора з навчально-виховної роботи, заступнику директора з виховної роботи, вчителям-предметникам забезпечити наступність вимог до учнів під час переходу до основної школи шляхом взаємного відвідування уроків.

4.  Вчителям -предметникам:

·        враховувати вікові особливості дітей молодшого підлітко­вого віку у навчально-виховному процесі;

·        створювати ситуацію успіху дитини;

·        дотримуватись критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи та здійснити порівняльний аналіз вимог в основній школі;

·        дотримуватися норм домашніх завдань, диференціювати завдання на всіх етапах уроку, регулярно проводити фізкультхвилинки.

4.  Вчителям початкових класів:

·        розвивати навчально-організаційні вміння і навички;

·        працювати над розвитком зв’язного мовлення учнів, логічного мислення;

·        активізувати роботу на розвиток концентрації та обсягу уваги.

5.  Соціальному педагогу та психологу школи:

·        проводити індивідуально-корекційні заняття з учнями, які мають ознаки дезадаптації.

 

 



 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Дякую! Ваша думка важлива.

Техніки самодопомоги