Після дев’ятого класу найчастіше залишаються учні, інтелектуальний рівень яких вищий за середній, але колишній відмінник може перетвориться на середнячка, а «твердий хорошист» — на трієчника.
Батьки, наполягаючи на
престижному навчанні, не розуміють, чому їхня дитина стає похмурою, млявою,
розгубленою, або, навпаки: дратівливою, агресивною чи зухвалою, злою тощо.
Річ у тім, що
змінились критерії оцінювання, втрата звичного статусу в групі, зміна
самооцінки, ставлення до себе. Відбувається різка зміна у сфері самосприйняття
і самоусвідомлення. Це призводить до розвитку механізмів захисту, неадекватної,
неконструктивної поведінки, виникнення афективних реакцій, депресії тощо. Тобто
виникає проблема: соціально-психологічна дезадаптація.
Друга проблема —
установка на продовження мораторію дитинства. Багато батьків саме тому бажають,
щоб їхня дитина перейшла до десятого класу. Вони перед завершенням освіти та
вступом до вищого навчального закладу, «дозволяють» дитинці «розслабитися»: провокують
інтерес до всього, що не навчання і не робота-спорт: до спілкування (як у
підлітків), досвід «дорослого життя» тощо. Це можна зрозуміти: цей досвід, не
пов’язаний тільки з навчанням, має величезне значення для подальшого життя та
розвитку 15—16-річної людини.
Зазвичай необхідність
адаптації виникає у зв’язку з кардинальною зміною діяльності людини і її
соціального оточення. У десятикласників змінюється соціальне оточення (новий
склад класу та вчителів) і система діяльності (нова навчальна ситуація нового
ступеня освіти). Ситуація новизни є для будь-якої людини певною мірою
тривожною. А якщо для старшокласника це ще й пов’язано з вибором навчального
профілю, то ризики підвищеної тривожності та виникнення шкільної і навіть
соціальної дезадаптації збільшуються. Тому зміст адаптаційного періоду в
профільних ЗНЗ полягає в тому, щоб зробити природний процес адаптації більш
інтенсивним.
Мета адаптаційного
періоду учнів 10 класів до умов профільного навчання — допомогти учням швидше
познайомитися одне з одним, з новими вчителями та з новою навчальною ситуацією.
У юності особливо
зростає необхідність у визнанні та захищеності, як ніколи стають актуальними
потреби в спілкуванні й одночасно у відособленні. Спілкуючись один з одним,
юнаки відчувають необхідність знайти своє «Я», зрозуміти свої життєві
перспективи. Тому через весь адаптаційний період проходить ідея самопізнання і
самовизначення в життєвих цінностях, в уявленні образу «Я» як власними очима,
так і очима інших.
Тому варто навчати
дітей відповідного віку засобів самопізнання, самосприйняття і саморозвитку в
контексті взаємодії з оточуючими людьми і в умовах культурних, соціальних,
економічних реалій суспільства.
Рекомендації вчителям-предметникам щодо навчання, виховання
10-класників
-При визначенні профілю
навчання враховуйте не лише здібності, а й професійні наміри учнів.
-Будуйте навчальний
процес так, щоб учні сприймали профільне навчання як можливий у майбутньому вид
діяльності.
-Щоб допомогти учням
краще познайомитись один з одним, або щоб змінити статус «неприйнятих» до
колективу, плануйте урочну та позаурочну діяльність учнів у динамічних групах,
застосовуйте інтерактивні методи взаємодії, заохочуйте учнів до участі у всіх
заходах класного керівника та вчителів-предметників.
-Важливо знати очікування
дітей щодо профільного навчання, їх мотивацію, стимулюйте у них бажання
вчитись.
-Переконуйте, що
успішність навчання залежить лише від самих учнів, їх готовності брати на себе
відповідальність за своє майбутнє.
-Організовуйте спільні
завдання для хлопців та дівчат, щоб вони мали змогу пізнавати особливості
протилежної статті та набувати досвіду статево-рольової взаємодії.
-Для підвищення
згуртованості класу, формування навичок групової взаємодії, пропонуйте учням
розв’язувати спільно проблемні ситуації та обов’язково аналізувати результати
своєї роботи, визначати причини невдач та успіхів.
-Мало бажаних учнів
залучайте до різних заходів, що проводяться у школі, підкреслюйте їх
достоїнства перед класом, хваліть за найменші успіхи.
-Порівнюйте роботу учня
з його попередніми роботами, а не з роботами інших.
-Уникайте критики
учнів при свідках.
-Дозволяйте учневі
самостійно оцінювати свою поведінку та її наслідки.
-Не наполягайте на
відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність. Краще об’єднуйте їх
у групи.
-Надавайте можливість
учням висловлювати свої думки, формуючи їх індивідуальність та впевненість.
-Проводьте класні
виховні години, на яких:
навчайте самоаналізу,
самопізнання, самокритики;
-Розвивайте
комунікативні здібності учнів:
-Навчайте культури
поводження у колективі;
здійснюйте гендерне
виховання, пояснюйте особливості чоловічої та жіночої психіки;
здійснюйте
профорієнтаційну діяльність;
виховуйте такі якості
як толерантність, відповідальність, самостійність.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Дякую! Ваша думка важлива.